Hrvatski podatkovni znanstvenici pobijedili na 1. europskom Big Data Hackathonu

Hrvatski podatkovni znanstvenici pobijedili na 1. europskom Big Data Hackathonu

Tim podatkovnih znanstvenika, iz tvrtke IN2 i Visokog učilišta Algebra, u sastavu Leo Mršić, Robert Kopal i Igor Kaluđer, odabran javnim pozivom Državnog zavoda za statistiku, odnio je pobjedu na prvom europskom Big Data hackathonu koji su u Bruxellesu organizirali Europska komisija i Eurostat.

Pobjednički tim čine podatkovni znanstvenici iz grupe IN2 dr. sc. Leo Mršić, mr. sc. Igor Kaluđer i doc. dr. sc. Robert Kopal.

U konkurenciji 22 nacionalna tima, hrvatski predstavnici odnijeli su pobjedu na prvom europskom Big Data hackathonu održanom ovaj tjedan u Bruxellesu. Pri tome su oduševili oba ocjenjivačka tima, statistički i tehnološki, podatkovnim rješenjem naziva EU Jobs i Skills Explorer koji je predstavljen u obliku internet aplikacije smještene u cloudu.

Pobjednički tim čine dr. sc. Leo Mršić i mr. sc. Igor Kaluđer  koji su podatkovni znanstvenici u IN2, a ujedno i predavači na diplomskom studiju digitalnog marketinga Visokog učilišta Algebra. Treći član tima je doc. dr. sc. Robert Kopal koji obnaša dužnost prodekana za istraživanje i razvoj na istom visokom učilištu. Hrvatski tim jedini je koji je na hackathon došao iz privatnog sektora, a odabran je na temelju prijava na javni poziv Državnog zavoda za statistiku, odnosno temeljem odluka stručnog ocjenjivačkog suda, o čemu je Netokracija već pisala.

Razvijena internetska aplikacija pruža uvid u karakteristike tržišta rada, odnosno prikazuje regionalni raskorak u trenutnim vještinama osoba u potrazi za zaposlenjem i potrebama pojedinih radnih mjesta širom EU, osigurava smjernice razvoja vještina posloprimcima, ali i prikazuje projekcije budućih potreba za vještinama u europskim regijama. Navedeno rješenje bazira se na upotrebi ogromne količine podataka iz različitih statističkih istraživanja i javno dostupnih izvora te ih prikazuje i vizualizira uz mogućnost interakcije od strane korisnika. Sustav je razvijen u dva dana neprekidnog rada korištenjem najmodernijih analitičkih i vizualizacijskih softverskih alata.

Isprobavanje aplikacije na licu mjesta

Govoreći o dojmovima s hackathona, Leo Mršić je istaknuo kako su podignuli ljestvicu jako visoko te da je Europska komisija dobila rješenje koje na kreativan i inovativan način pokazuje što se može napraviti s podacima.

Imamo strast prema podacima i mislim da smo to pokazali našim rješenjem. Do kraja smo inzistirali na interakciji, prezentirali smo prototip koji radi na živim podacima i napravili smo jednu interesantnu stvar, naime, žiri je na licu mjesto, zajedno s publikom mogao aktivirati aplikaciju.

U pripremi rješenja korišteni su podaci iz nekoliko milijuna oglasa za posao preuzetih od Europskog centra za razvoj strukovnog obrazovanja – CEDEFOP,  a korišteni su i oglasi za posao objavljeni na Europskom portalu za radnu mobilnost – EURES. Također, iz istog izvora korišteni su podaci iz 4,7 milijuna životopisa. Uz to, hrvatski tim je koristio i različita anketna istraživanja te Eurostatove podatkovne setove na razini statističkih regija.

Matematika i statistika kao najmanje zastarjele vještine

Hrvatski tim pobijedio je zemlje koje u ovom području ulažu ogromne resurse, rečeno je na konferenciji.

Igor Kaluđer je naglasio kako je osnovni cilj bio osmisliti alat koji će policy makerima pomoći u donošenju odluka vezanih za tržište rada. Stoga su htjeli razumjeti ponudu i potražnju vještina na tržištu rada, jaz između njih te vidjeti kako se on može zatvoriti. Također, razvili su i projekcije vještina koje će u budućnosti biti tražene na pojedinim geografskim područjima. No, zanimljivo je da su se prema dobivenim podacima matematika i statistika pokazale kao najmanje zastarjele vještine.

Završna verzija rješenja hrvatskog tima oslanja se na inteligentnu vizualizaciju koja se u podlozi služi pripremljenim setovima podataka. Zanimljivo je spomenuti  kako su pojedine baze podataka obuhvaćale preko 245 gigabajta podataka i sadržavale više od milijardu zapisa. Rješenje je bazirano na cloudu, uz primjenu pretežno open source alata, a od programskih jezika korišten je pretežno Python i R.

Put za buduće projekte

Marko Krištof, ravnatelj Državnog zavoda za statistiku, rekao je kako je hackathon dio projekta unaprjeđenja europskog statističkog sustava i njegove modernizacije kako bi odgovorio na sve potrebe šireg društva.

Ova pobjeda nas je moram priznati iznenadila, a pokazuje da se u kombinaciji javnoga i privatnog sektora mogu riješiti veliki problemi, da ta sinergija može dobro funkcionirati i stvarno vjerujem da će ova suradnja otvoriti put za buduće projekte i da će definitivno utjecati i na percepciju službene statistike kao institucije koja moderno i otvoreno pristupa novim trendovima i izvorima podataka i ne bježi od suradnje s tržištem i spremna je prihvatiti i ova rješenja.

Dodao je da su se timu potrudili pružiti svu moguću pomoć, od pripremnih sastanaka do stavljanje na raspolaganje cijelog tima metodologa. Tim su u Bruxellesu pratili stručnjaci DZS-a, Mario Gavrić i Vesna Lipavić te Maja Pekeč, koordinatorica aktivnosti vezanih za projekt DIGICOM iz kojeg je i proizašla ideja o hackathonu.

Kakva je budućnost rješenja?

Za kraj, postavlja se pitanje što će se dalje događati s rješenjem. Kako je rečeno, tek se čeka feedback Europske komisije koja će donijeti odluku o primjenjivosti najboljih koncepata i predloženih aplikativnih rješenja na području obrazovanja i tržišta rada. No, budući da je već odabirom teme EK pokazala značaj koji pridaje toj tematici, aplikacija koju je razvio hrvatski tim lako bi se mogla naći i u – stvarnoj primjeni.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni marketing

Digitalna industrija je u ku*cu, ali Social Dilemma je jeftina Skynet drama koja to ne zna reći

Social Dilemma nije više #1 izbor na Netflixu, a mnogi su već dali svoje mišljenje neovisno o tome jesu ga gledali. Ovo je kritički osvrt na odlično vizualno ostvarenje dokumentarca koji otvara mnoga pitanja, ali i isceniranu dramu o zlim društvenim mrežama koja daje malo odgovora - često površnih.

Startupi i poslovanje

Mate Rimac transparentno o financijama, svojoj plaći, kampusu i uključivanju radnika kao suvlasnika Rimac Automobila

U izuzetno dobrodošlom primjeru transparentnosti koji rijetko viđamo u svjetskoj, a kamoli hrvatskoj tehnološkoj industriji, Mate Rimac je na YouTubeu objavio sat vremena dug pregled izvještaja Rimac Automobila za treći kvartal 2020. Izdvajamo neke od zanimljivijih informacija.

Startupi i poslovanje

Borealis: Kako je programer Dennis Puzak startup “fail” pretvorio u uspješnu agenciju za digitalne proizvode

Dennis je počeo kao programer i teško zarađene novce uložio u startup - koji nije uspio. No naučeno iskustvo u samo je nekoliko godina pretvorio u agenciju za digitalne proizvode koje želi zadržati malom i izuzetno kvalitetnom.

Što ste propustili

Tehnologija

Ako želimo AI industriju, prvo moramo izgraditi zajednicu

Ciklus razvoja AI proizvoda je poprilično drugačiji od drugih vrsta softverskih proizvoda, a ako želimo da se Hrvatska ucrta na AI mapu svijeta, morat ćemo poraditi na dijeljenju znanja i iskustava među našim stručnjacima i tvrtkama.

Kultura 2.0

Kako je digitalna industrija došla do “Spavat ću kad umrem” stava i što možemo učiniti da to promijenimo

Želimo li u brzopromjenjivoj industriji poput digitalne ostvariti sve što smo zamislili - dan se čini prekratak. Jesu li neprospavane noći investicija ili trošak koji dolazi na naplatu? Možda oboje, a možda možemo bolje...

Startupi i poslovanje

Postaju li IT inženjeri digitalni “prepperi”?

Digitalna tvrtka koja se bavi pružanjem usluge o kojoj ovisi svakodnevica korisnika mora biti dostupna u svim situacijama. Kao IT inženjeri jednostavno morate očekivati - neočekivano. 2020. nije ništa značajno promijenila - samo nam je to još više potvrdila.

Kultura 2.0

4 koraka koja će vas sigurno pripremiti za Black Friday i Cyber Monday!

Prije par godina još se i moglo dogoditi da neke web trgovine potpuno ignoriraju Black Friday, ali ne i u 2020. Puno je izbora, a vremena su neizvjesna - kako pronaći najbolje ponude? Ovi savjeti mogli bi vam poslužiti.

Startupi i poslovanje

Kriza medicinskog kanabisa splitsku tvrtku Agilno pripremila za healthtech boom 2020.

Tržište medicinskog kanabisa prošle je godine doživjelo velike probleme, a što je uvelike utjecalo na glavni projekt splitske tvrtke Agilno - Strainprint aplikaciju. Kako su poučeni tim iskustvom pivotirali u smjer healthtecha?

Kultura 2.0

Sigurnije ne znači lošije – iskustvo, što dvostruka autentifikacija donosi za kupce i trgovce?

Do kraja godine u svim zemljama EU počet će primjena regulative koja će naše digitalne transakcije osigurati s dvostrukom autentifikacijom. Postoje vrlo dobri razlozi zašto zbog toga ne bismo trebali gunđati, već biti sretni i zadovoljni.