5 propalih Appleovih proizvoda koji su svejedno inovativniji od iPhonea 5s

5 propalih Appleovih proizvoda koji su svejedno inovativniji od iPhonea 5s

Dok novi iPhone 5s zasigurno divno funkcionira, jedino što je u njemu uistinu novo, barem za krajnje korisnike, je zlatna nijansa kućišta i tehnologija otiska prsta koju godinama imamo i aktivno ignoriramo na prijenosnim računalima. Apple koji je jednom htio revolucionarizirati način na koji koristimo računala, sada nam iz godine u godinu servira kozmetičke promjene i veće brojeve na popisima specifikacija. Pozdravimo se onda sa starim inovativnim Appleom uz pet proizvoda koji su neslavno propali, ali su svejedno bili zanimljiviji od novih iPhonea.

iphoneretroDok novi iPhone 5s zasigurno divno funkcionira, jedino što je u njemu uistinu novo, barem za krajnje korisnike, je zlatna nijansa kućišta i tehnologija otiska prsta koju godinama imamo i aktivno ignoriramo na prijenosnim računalima. Apple koji je jednom htio revolucionarizirati način na koji koristimo računala, sada nam iz godine u godinu servira kozmetičke promjene i veće brojeve na popisima specifikacija. Pozdravimo se onda sa starim inovativnim Appleom uz pet proizvoda koji su neslavno propali, ali su svejedno bili zanimljiviji od novih iPhonea.

1. Pippin

Appleova igrača konzola? Da, i to je jednom bilo u prodaji.
Appleova igraća konzola? Da, i to je jednom bilo u prodaji.

Internet je pun slika i memea sa slikama različitih igraćih konzola s lajtmotivom “ako ste kao dijete imali ovo, djetinjstvo vam je bilo super”. Čudno, ali istinito, ni jedna od tih slika ne prikazuje Pippin. Ako se pitate što je to uopće, riječ je o vrsti malih kiselih jabuka (naravno), ali i jednog od Appleovih gorkih promašaja u obliku igraće konzole. U vrijeme kada su se gameri dijelili na ljubitelje Nintenda 64 i Sonyjevog prvog PlayStationa, Appleova igraća konzola tiho je došla na tržište s igricama čudnih imena poput “Exotic Sushi“, “Mr. Potato Head Saves Veggie Valley” i “Gus Goes to the Kooky Carnival in Search of Rant”. Na ničije iznenađenje, ni gameri ni proizvođači igrica nisu se baš pomamili za konzolom koja se prodavala s cijenom od tada prilično visokih 600 dolara. Od 1995. godine do 1997. koliko je Pipin bio u prodaji, sveukupno je prodano 50.000 uređaja.

Što je tu tako inovativno? Pippin je zapravo originalno stvoren kao računalo za umrežavanje, iako je brzina interneta od koju je uređaj podržavao učinio tu opciju iznimno nepoželjnom. Pa ipak, nakon gotovo deset godina i tisuće kilobajta po sekundi brže veze, umrežavanje je glavna stavka svih igraćih konzola.

2. eWorld

eWorld je predstavljao cijeli internet u obliku crtanog grada
eWorld je predstavljao cijeli internet u obliku crtanog grada.

Ako ste se početkom devedesetih uz milozvuke dial-upa spajali na internet, većina dostupnih web servisa poput AOL-a, Compuservea i Prodigyja funkcionirala je poput zatvorenih zajednica koje su vam dopuštale pregledavanje “interneta” samo unutar svojih granica. Apple je tu sliku globalne zajednice ograđene bijelom ogradicom shvatio vrlo doslovno i stvorio eWorld, mali digitalni grad koji je trebao korisniku na jednostavan i blizak način približiti taj vrlo apstraktni koncept interneta.

Sve što ste trebali bilo je u vašem crtanom eGradu, koji je imao e-mail centar, zgradu vijesti, paviljon zabave, robnu kuću za ecommerce, društveni centar za chat i slične “zgrade”. Kroz sve vas je, naravno, vodio crtani lik koji vam je kao novom eČovjeku (ePerson) pokazivao grad. eWorld najvjerojatnije čak nije propao zato što je izgledao kao dječja verzija interneta, već zbog paprene cijene po kojoj je Apple poznat. Pripadnost e-svijetu koštala je oko 9 dolara mjesečno, a svaki sat proveden na internetu naplatio bi se dodatnih 5 dolara preko tjedna i 8 dolara navečer i vikendom. Usluga je također bila ograničena na korisnike Macintosh računala, pa su tako društveni centri većinom zjapili prazni, a usluga je ukinuta (na ničiju pretjeranu žalost) 1996.

Što je tu tako inovativno? eWorld možda izgleda kao igrica za predškolce, ali iza nje stoji vrlo bitan koncept. Početkom devedesetih, računala su bila poslovne mašine, a internet apstraktan pojam koji se nije baš nudio kao usluga za svakoga. Apple, koji se zalagao za uvođenje računala u domove i svakodnevan život, pokušao je i koncept interneta približiti korisnicima koji nisu bili informatički  pismeni ili obrazovani. Ako želite vidjeti kako je eWorld izgledao ili se prisjetiti kako je to raditi na MAc OS 7, pogledajte ovu simulaciju.

3. QuickTake

Appleova prva kamera imala je mjesta za 8 većih snimaka
Appleova prva kamera imala je mjesta za 8 većih snimaka.

Apple Quicktake jedna je od najranijih komercijalnih digitalnih kamera. Puštena je u prodaju kao jednostavna kamera za sve, a mogla se brzo spojiti na bilo koje Macintosh računalo serijskim kabelom. Što je odlična stvar, jer je imala zapremninu dovoljnu da spremi samo osam (!) slika rezolucije 640×480 ili 32 fotografije rezolucije 320×240. Kamera je imala ugrađenu bljeskalicu, ali nije mogla ni fokusirati ni zumirati, niti je imala bilo kakvu verziju zaslona na kojem su se slike mogle vidjeti, što znači da je praktički bila riječ o digitalnoj verziji idiotke.

Što je tu tako inovativno? Pa zapravo, ništa, tehnološki gledano. Iako je bila jedna od najranijih digitalnih komercijalnih kamera Quicktake je tehnologijom zaostajao za drugim sličnim uređajima, i naravno, bio je kompatibilan samo s Macintoshima. Pa ipak, bio je to hrabar, iako nepromišljen korak u novu tehnologiju, a ktome, smatralo se da će se kamera prodavati samo zato što na sebi nosi logo jabuke, što znači da je Apple svoju današnju prodajnu strategiju osmislio već u ranim devedesetima!

4. TAM (20th Anniversary Mac)

Mac za Appleovu dvadesetu godišnjicu izašao je s malim zakašnjenjem od godinu dana
Mac je za Appleovu dvadesetu godišnjicu izašao s malim zakašnjenjem od godinu dana

Godina 1997. bila je dvadeset i prva obljetnica Applea, pa je tako i obilježena novim računalom pod prigodnim nazivom 20th Anniversary Mac. Da, matematika vas ne vara, računalo je uistinu izišlo godinu dana poslije stvarne obljetnice. U vrijeme kada se dobar PC moglo kupiti za par tisuća dolara, ovaj je Mac koštao 9000, a za to ste dobili računalo čije je  kućište neodoljivo podsjećalo na preokrenutu kantu za smeće i s ekranom od samo 12 inča koji je bio dobar za malo toga izuzev pasijansa. Kako su svi kabeli koji su povezivali kućište i monitor bili povezani u jednu debelu ovojnicu od milja nazvanu pupčanom vrpcom, zvučnici su stalno doživljavali smetnje pa je tako TAM obilježilo konstantno zujanje.

Što je tu tako inovativno?  Sviđao nam se dizajn ili ne, TAM je svakako odskakao od ostalih bijelih i žućkastih plastičnih kućišta i predstavlja razmišljanje izvan ustaljenih okvira. S metalik bojom, kožnim osloncima za zapešća i tipkovnicom s trackpadom umjesto miša, TAM je bilo jedinstveno desktop računalo. Osim toga, to je jedno od prvih računala s LCD ekranom zahvaljujući čemu je bio debeo tek 2 i pol inča. Nakon njega prošlo je još dosta generacija monitora koji su zauzimali pola radnog stola, prije što je tehnologija tankih ekrana uzela zamaha.

5. Apple Newton

Newton je najpoznatiji Appleov promašaj
Newton je najpoznatiji Appleov promašaj.

Newton je jedan od Appleovih najpoznatijih promašaja. Riječ je o Appleovom dlanovniku koji je ugledao svijetlo dana nekoliko godina prije nego što će groznica dlanovnika zahvatiti svijet. Iako se danas i tih uređaja  sjećamo s podsmjehom tipkajući po svojim pametnim mobitelima i tabletima, Newton je za svoje vrijeme bio vrhunska inovacija. Uređaji na Newton platformi mogli su uz ostale organizacijske alate slati faksove i elektronsku poštu i prepoznavati rukopis. Čini se kako je cijena od 700 dolara 1993. ipak uvjerila većinu potencijalnih kupaca da im dlanovnik baš i nije potreban.

Što je tu tako inovativno? Razvoj platforme Newton započeo je 1987. i trajao je više od desetljeća. Ovi dlanovnici predstavljali su potpunu revoluciju načina na koji gledamo na osobna računala i njihovu ulogu u našim svakodnevnim i poslovnim životima. Appleovi dlanovnici bili su nezgrapni, prepoznavanje rukopisa je bilo upitno, i općenito nisu baš savršeno funkcionirali, ali predstavljali su novu ideju u razvoju računala, ideju koja je danas vrlo živa u tabletima, phabletima i pametnim telefonima.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Umjetna inteligencija

Najvažniji dio Rimčevog Vernea nije robotaksi, već iskustvo?

Ovaj tjedan rebrendirana u Verne, Project 3 Mobility, tvrtka koju su 2019. godine osnovali Mate Rimac, Adriano Mudri te Marko Pejković, danas napokon ima prvo “opipljivo” predstavljanje onog što su razvijali. No, je li robotaksi usluga zbilja najvažnije što mogu ponuditi?

Veliki intervjui

Postaj, Trebam.hr i Meštar.hr – što očekivati od platformi za pronalazak majstora

Usprkos tome što nam nedostaje majstora na raznim područjima, barem imamo dovoljno platformi koje će nas povezati s onima najboljima, ili se barem tome nadamo.

Tvrtke i poslovanje

Istraživanje korisničkog iskustva: Jeste li spremni čuti što trebate napraviti?

Ako se pravilno postavi, kao ključna poslovna funkcija, UX istraživanje može pomoći u diverzifikaciji portfelja proizvoda, usluga i korisnika, otkrivanju različitih vrijednosti vaše ponude, implementiranju novih trendova i strategija, a mogao bi vam ukazati i na neiskorištene prilike za širenje i inoviranje. Ako vam to nije dovoljno, čitajte dalje, i otkrijte kako to rade najveće tvrtke na svijetu...

Što ste propustili

Prikaz

Book&Zvook: Jeste probali audioknjige na hrvatskom?

...bolje nego da trčimo za njima i vičemo: „Pa vi ništa ne čitate!“, kažu Ljubica Letinić i Lana Deban iz Book&Zvooka koje su nam objasnile kako nastaju audioknjige - na hrvatskom.

Novost

Euromoney proglasio RBA najboljom digitalnom bankom u Hrvatskoj

Jedan od vodećih europskih časopisa u području financija i bankarstva Euromoney, proglasio je Raiffeisenbank Hrvatska najboljom digitalnom bankom u Hrvatskoj. Ova se nagrada svake godine dodjeljuje banci s vodećom ponudom digitalnih proizvoda i usluga.

Pametni automobili

Direktor Vernea tvrdi da su granice između 4. i 5. razine autonomije nejasne – što kažu stručnjaci?

Peta razina autonomnosti vozila svojevrstan je sveti gral industrije, no je li uopće dostižna i potrebna?

Društvene mreže

Andrej Plenković i Možemo razvaljuju TikTok

Do kraja parlamentarnih izbora premijer Plenković lajkaniji je bio od Pernara, a Možemo najpraćenija stranka.

Novost

Cijeli svijet zahvatio “plavi ekran smrti”: Što do sada znamo

Aviokompanije otkazuju letove, televizije su prestale s emitiranjem, poslovanje su prekinule mnoge banke, pa i Londonska burza. U Hrvatskoj probleme ima CEZIH, televizije, pa i kontrola leta.

Startupi

Nađite bug na Daytoni – i osvojite nagradu iz fonda od 60.000 dolara

Developeri koji Daytoni do kraja godine pomognu poboljšati Daytonine značajke ili prijaviti bugove, mogu osvojiti i solidnu financijsku nagradu.