Prva igra: Zečevi u svemiru

Ventilator Shark: Infinumov studio za izradu igara predvođen Markom ‘Emtijem’ Kršulom

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Iako me ništa drugo ne bi tako veselilo (iako ne i začudilo) nego najaviti da su se počeli baviti proizvodnjom ventilatora u obliku morskih pasa, Infinum se nakon mobilnih aplikacija odlučio pozabaviti mobilnim igrama u obliku ‘spinoff’ tvrtke zvane Ventilator Shark. Ekskluzivne detalje donosimo u razgovoru s idejnim pokretačem, najjačim web dizajnerom među gamerima (ili gamerom među web dizajnerima?) u Hrvatskoj: Markom ‘Emtijem’ Kršulom.

Ventilator Shark

Ako ste se kojim slučajem ovih dana našli na sajmu igara Reboot Infogamer u Zagrebu, jer ste, naravno, odlučili prvenstveno svoj um oplemeniti posjetom Interliberu, među tipičnim predstavnicima gaming industrije poput Blizzarda i hrvatskog Nanobita mogli ste nabasati na jedan nepoznat, ali potencijalno zanimljiv novi studio posvećen izradi igara: Ventilator Shark.

Njihova prva igra, Space Rabbits in Space, akcijska je platformska igra ciljana prvenstveno prema mobilnim platformama iOS i Android. Prema riječima idejnog pokretača, Marka Kršula, na tu su se igru odlučili jer je relativno brza za realizirati, a da ipak ponude nešto drugačije:

Pod “relativno brza za izvedbu” govorimo o periodu od nekoliko mjeseci. To nam daje dovoljno vremena da napravimo nešto ozbiljnije, a da s druge strane ne zaglibimo preduboko u nešto što se na kraju može ispostaviti kao promašaj. Bilo zbog loše igre, financijskog modela igre, marketinga, vremenskih nepogoda, morskih pasa iz ventilacije ili nečeg šestog.

Ventilatorova prva igra je Space Rabbits in Space!

Ventilatorova prva igra je Space Rabbits in Space!

Iako nov, po Ventilatorovom nastupu i stavovima vidi se da se radi o timu s iskustvom u izradi digitalnih rješenja. Marko će mnogim hrvatskim gamerima pod nadimkom ‘Emti’ biti poznat kao dizajner i član originalne i nikad prežaljene zajednice Gamer.hr, na kojem je autor ovih redaka napisao neke od svojih prvih članaka, ali i moderirao jednu od grupa (forumi, hijao), zajedno s kolegama poput Zorana ‘Ganda’ Žmirića, danas uglednog književnika te urednika portala Moja Rijeka!

Od tih slavnih, Quakeom popunjenih dana, Marko se bavio izradom korisničkih sučelja za mnoge internetske projekte kako bi na kraju došao u Infinum – tvrtku za koju je čuo da, iako je ozbiljna, i dalje “nije izgubila dušu, vic i humanost”. Iako je zaista tako nešto očekivao, kako kaže, umanjeno za određeni sloj PR-a, ispalo je da će Infinum zaista biti zdrava okolina za prijedlog ideje koja mu se dugo kuhala u gamerskom mozgu: nezavisnog studija za izradu igara.

Na tom pothvatu pridružili su mu se dvojica kolega: Gabrijel Mrgan i Mirko Fabris. Ali trebalo je uvjeriti šefove, jer znamo da oni prihvaćaju samo “extra” ideje

Suradnja od doba igara s Duracell zekom

Iako zanimljiva ideja, zašto bi se jedna fokusirana tvrtka poput Infinuma odmaknula od svoje osnovne zadaće, koliko god ona se činila zabavnom?

Dugogodišnja je suradnja svakako pomogla – iako je Kršul tek prije godinu dana došao u Infinum, do tog je trenutka već surađivao s originalnim Infinumovcima 10 godina. Naime, u svojim se (studentskim) počecima Infinum bavio izradom flash igara po narudžbi: Matej Špoler, CTO Infinuma, objašnjava:

Trebao nam je vješt ilustrator te je Kršul kao vanjski suradnik popunio to mjesto. Nakon nekog vremena došao je raditi u Infinum kao dizajner, ali njegova je strast oduvijek zapravo bilo kreiranje igara. Zajedno s Gabrijelom Mrganom i Mirkom Fabrisom došao nam je s idejom za oformljavanje gaming businessa unutar Infinuma, s razrađenim poslovnim planom. Efektivno, pristupili su nam kako bi bilo koji startup trebao pristupiti potencijalnom investitoru.

spacerabbits_3

Imajući na umu te početke i jednostavne flash igre, Infinum se zapravo u neku ruku vraća svojim počecima, ali ovaj put s puno jačim i fokusiranijim roosterom:

Najvažnije kod pristupanja ovakvim projektima je u kontekstu agencije je – fokus. Varijanta “to ćemo raditi nešto u slobodno vrijeme” nažalost provjereno ne funkcionira (ni kod nas ni negdje drugdje). Trebate se postaviti kao investitor – odrediti budžete, ciljeve, planove i najvažnije – imati vjeru u ljude.

Investitor treba reagirati s ‘LOL OK!’, a ne s ‘WTF?!’

Sudeći po tvrtkama poput Nanobita te Nordeusa, upravo su tvrtke posvećene igrama one koje imaju potencijal za samostalno financiranje i rast, zbog čega se postavlja pitanje zašto je Ventilator Shark nastao u prijateljskim “raljama” Infinuma? Iako se teoretski, prema Kršulu, ovakav projekt može realizirati i u slobodno vrijeme, smatra kako će se neizbježno dogoditi tri stvari:

  1. Ponestane slobodnog vremena.
  2. Produkcijski se izrada jednog projekta produži s predviđenih tri-četiri mjeseca na preko godinu dana.
  3. Treba ti puno puno više motivacije, vjere i sreće za dovesti broj dva do kraja.

S Infinumove strane, Špoler navodi kako su itekako svjesni da je razvoj igara poput kladionice i lutrije u kojoj postoji velika šansa da izgubiš, ali ako dobiješ – dobitak može biti značajan. Rizik se čini dobro kalkuliran s obzirom da si ga Infinum trenutno može priuštiti:

Infinum, koji trenutno broji preko 100 ljudi, ima sreću da je u fazi kad ostvaruje dovoljno profita koji može reinvestirati u dodatne proizvode i usluge van core businessa. Ovo je jedan od primjera – podržati tim troje jako talentiranih pojedinaca. Bez da probamo riskirati, neuspjeh bi bio garantiran!

Kršul, pak, zaključuje kako na ovakvim projektima ne treba bilo kakav partner, već partner ‘kojem kad dođeš da se želiš zvati “Ventilator Shark” odgovori s “LOL OK”, a ne s “WTF?”’.

Inovativno korisničko sučelje (iliti kontrole) za igru bolju od Super Mario Runa?

Iako je njihova prva igra naoko jednostavna, Kršul smatra da je, ako stavimo na stranu malo pomaknuti smisao za humor i simpatične vizuale, izdvaja način na koje su realizirali kontrole.

Dok postojeće mobilne platformske igre koriste tzv. auto-run ili virtualne igraće palice i gumbe, Ventilator Shark je uveo dodir, odnosno tap kao osnovnu mehaniku:

U jedan tap smo integrirali potpunu slobodu i preciznost kretanja koja je do sada bila moguća samo na konzolama/PC-u. Samo na uglađivanje tih kontrola potrošili smo oko 30% vremena razvoja igre. Što se sve ovim načinom kontrola može, možete pogledati u traileru ili isprobati uživo na Rebootu u Indie paviljonu 8a. Smatramo da nitko do sada to nije napravio, pa čak niti veliki igrači kao što je Nintendo (sudeći po najavljenom Super Mario Run videu/najavi) i Ubisoft (s Raymanom).

Iako kaže da su igre poput Canabalta koje sadržavaju auto-run genijalne, smatra kako ta mehanika nije najbolje što se može ponuditi za platformske igre na mobilnim uređajima, jer se ne radi o mogućnosti, nego prvenstveno ograničenju koje rješava problem kontrola za kretanje:

Vjerujem da će Super Mario Run biti odlična, ispolirana i zabavna igra. Ali istovremeno sam i razočaran jer je Nintendo oduvijek bio inovator na polju igraćih kontrola i očekivao sam Super Maria na mobitelu, ne Super Mario Run.

Napravili su igru, slijedi najteži ‘boss’ – marketing!

Kao i u drugim sferama tehnološke industrije, najveći izazov ovog projekta nije izrada “svemirskih kunića”, već njihova promocija među ciljanom publikom, čega je Kršul svjestan. Iako postoje primjeri poput već spomenutog Nanobita i Nordeusa, iskustvo promocije igara nešto je na čemu će Ventilator Shark morati izbrusiti zube:

Najveći izazov nije čak ni prodati igru, koliko je učiniti vidljivom u beskonačnom moru igara, pogotovo na AppStoreu i Google Playu, i tu imamo određene akcijske planove. Počeli smo s pojavljivanjem na Rebootu, koji je zasluženo postao jedan od najznačajnijih festivala ovakvog tipa u Europi, za što su zaslužne organizacije poput Reboota i CGDA koje pružaju potporu i podršku hrvatskoj game development zajednici.

Space Rabbits na Rebootu

Kratkoročan cilj im je izdati Space Rabbits in Space na AppStoreu te čim prije dodati podršku za simultanu speedrun igru za više igrača, kako bi vidjeli sviđa li se korisnicima igra:

Zavisno o reakcijama tržišta na igru, ili nastavljamo rad na Space Rabbits in Space ili, kako bi rekli u Hajduku nakon svakog sraza s Rijekom: “Moramo skupiti glave, vidjeti što nije valjalo, što je bilo dobro”, i prijeći na sljedeću igru.

Može li Ventilator Shark postati Infinum igraće industrije?

U industriji koja je skoro pa sinonim za tvrtke bazirane na pojedinačnim hitovima i još mnogo više neuspjelih eksperimenata (Rovio i Zynga su odlični primjeri), podrška partnera poput Infinuma ključna je da bi Ventilator Shark uz svu svoju dobru volju i talent uopće imao šansu postići željeni rezultat. Kako Kršul ambiciozno zaključuje:

Plan nije napraviti jednu igru. Plan je stvoriti samoodrživi game studio, baziran na vlastitom intelektualnom vlasništvu.

Srednja i istočna Europa, sudeći po tvrtkama u bližoj (Outfit7, Nanobit, Nordeus) i široj okolini (Rumunjska, Češka), ima potencijal za stvaranje kvalitetnih tvrtki posvećenih igrama kakav Ventilator Shark želi biti.

Za Infinum, ovo je ključan eksperiment u izradi proizvoda koji se mogu bolje skalirati od prodaje usluga izrade mobilnih aplikacija, a za Kršula i njegov tim, šansa da dokažu da godine iskustva u digitalnoj industriji mogu pretočiti u dominaciju zemljom – svemirskim kunićima – make mobile gaming great again! “Dok se to ne dogodi, imaju Infinum da im čuva leđa” – zaključuje Špoler!