Digitalna agencija

Za 200 klijenata iz regije i svijeta, Euroart93 radi iz Siska

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Euroart93 nema baš tipičnu agencijsku priču i zato nam je zanimljivo kako je to poslovati s cijelim svijetom iz grada od tek 47 tisuća stanovnika.

Foto: benedettolee.com

Primarno su digitalni, ističu, ali njihova znanja temelje se na godinama iskustva u tradicionalnom i print marketingu. Od vizitki, vizualnog identiteta i pripreme za tisak, EuroArtovci su 1993. počeli graditi digitalno poslovanje koje će ih nekoliko godina kasnije dovesti i do weba.

Danas se njihova digitalna avantura proširila s weba na mnogo veće projekte i na preko 200 klijenata, od kojih je 75% stranih. Početak svjetskih pothvata krenuo je upravo iz Siska pod inicijativom trojice zanesenjaka, kako ističe današnji direktor Jurica Vuković, od kojeg sam saznala, osim o poslovanju agencije, i ponešto o storytellingu, širenju van granica i prepoznatljivosti hrvatskog truda u svijetu.

Od grafičkog dizajna do Flash tehnologija

Euroart93 2000. se godine okrenuo potpuno digitalu i od tada grabe naprijed. Zadnjih nekoliko godina otkako su prisutni i na vanjskom tržištu, bilježe još veći rast, a prošle godine su ostvarili 6,7 milijuna prihoda.

Trenutno zaposlenih 25 digitalnih stručnjaka i kreativaca odgovorno je za različite vrste usluga i poslovanje koje ih je dovelo do tih brojki, objašnjava Jurica:

U novije vrijeme pak agencija nije fokusirana samo na web, već puno više od toga: izrađujemo digitalne kampanje, bavimo se social media managementom, izrađujemo mobilne aplikacije te video produkciju.

Iako njihova ponuda i ekspertiza omogućuju i interdisciplinaran pristup koji klijentu omogućuje cjelokupan paket, klijenti im ipak češće prilaze s konkretnim projektom:

Najčešće sve kreće iz pojedinačne usluge (izrada web stranice, UX/UI pristup m-banking aplikacijama), a zatim završi na više stvari (strategije, kampanje, aplikacije…). Često iz digitala znamo raditi i na brendingu, pakiranjima ili print oglasima, što zna biti vrlo zanimljivo i “drugačije” od uobičajenog.

Njihov portfolio uključuje projekte za nekoliko banaka iz regije (RBA, Zagrebačka banka, OTP, Intesa SanPaolo, Telenor) te nekolicinu prepoznatljivih web stranica poput Otvorenog radija i Hrvatskog nogometnog saveza. No izuzev današnjih opcija koje donose trendovi u digitalu, Jurica ističe kako su početak Euroarta93 obilježili projekti rađeni u Flash tehnologiji.

Za naše prve značajnije uspjehe zaslužna je pojava Flash tehnologije, kojom smo odradili niz nagrađivanih web projekata za strane i domaće klijente – na primjer: Bimini Bay (Hilton grupacija), InColor kuhinje i La Gomera otok (Kanarsko otočje).

Svi putevi vode u Sisak, ako vi to želite.

Foto: benedettolee.com

Tvrtka koja je preživjela i devedesete, ali i vrijeme recesije, od početka 2000. pa do danas gotovo kontinuirano bilježi rast. Izbivanje iz poslovnog centra Lijepe naše im očito nije smetalo, jer Sisak im je dao sve što trebaju.

Sjedište agencije je u Sisku, gdje imamo svoj vlastiti mikrosvemir, koji bi realno mogao biti i u bilo kojem manjem mjestu u Hrvatskoj ili inozemstvu.

Vremena se mijenjaju pa poslovanje uistinu više nije ograničeno lokacijom, a kad je u pitanju digitalna industrija bilo koji grad može biti središte.

Kako se bavimo dinamičnim poslom, u većini slučajeva osobno dolazimo kod klijenata ili s njima komuniciramo putem Skypea ili kakvog drugog alata za komunikaciju. Baš prije nekoliko dana vratili smo se iz Tel Aviva, gdje smo razgovarali s vrlo zanimljivim klijentom o još zanimljivijem projektu, tako da u principu vrlo malo osjećamo nedostatke ureda smještenog u Sisku.

Foto: benedettolee.com

Velik broj klijenata pomogao im je i da se šire, pa su iz Siska došli i do Beograda gdje smatraju da bi se broj zaposlenih do kraja godine mogao i udvostručiti.

Ipak, nedostatak se nekada može manifestirati na druge načine, primjerice kako doći do novog i kvalitetnog radnog kadra na tako malom području. Jurica objašnjava kako je privlačenje mladih i kreativnih ljudi u Sisak bio problem jednako kao i pronalaženje takvih ljudi u samom gradu, no doskočili su i tome:

Taj dio je problematičan, ali i to rješavamo edukacijom naših zaposlenika od samih početaka ili zapošljavanjem full time zaposlenika iz drugih krajeva Hrvatske ili svijeta (na primjer iz Beograda, s Brača, iz Nizozemske itd.).

Možda onda i nije čudno što su im petoro zaposlenika DJ-evi:

Izgleda da je to neka karma Euroarta. Ponekad mi se čini da ako u prijavi za posao ne navedete da ste DJ, imate vrlo male šanse za posao kod nas. :D

Osim što je mamac za DJ-eve, sjedište u Sisku ima i svoje druge prednosti, a Jurica navodi da od njih svakako treba istaknuti niže troškove samog ureda i hladnog pogona.

Prijaviš projekt za EU fond i zaboraviš čekajući…

Na putu do nižih troškova poslovanja pomoglo im je i financiranje iz fondova Europske unije. Prijavili su projekt za Europske investicijske i strukturne fondove 2015. godine, no Jurica kaže da je do rezultata u 2017. pola ureda i zaboravilo na njega:

Iskreno, već smo na njega i zaboravili kada smo početkom 2017. dobili obavijest da nam je odobreno financiranje iz fondova EU, i to za računala, uređaje, softver i edukaciju. Naravno, bili smo oduševljeni i sada smo ponosni vlasnici velikog broja Adobe softverskih paketa te brojnih mobilnih uređaja, tableta i sličnog.

Naravno, kako im velik dio posla otpada i na m-banking i e-banking rješenja, dodatni novčani resursi su itekako dobro došli za kupnju većeg broja mobilnih uređaja za testiranje.

Nije sve u novcu, ima nešto i u priči

Iako im je velik dio klijenata iz bankovne industrije, njihov glavni elan u kreativi je dobra naracija odnosno popularni storytelling.

Ako ste ikada bili u društvu na kampiranju s ljudima koji dobro pričaju priče, znate koliko vas to može osvojiti. Čak i ako pokušate prepričati tu priču, vjerojatno vam neće uspjeti na jednako dobar način kao i tom majstoru storytellinga.

Pritom i Jurica ističe boljku 21. stoljeća, a to je činjenica da su danas svi komunikacijski kanali prenapučeni, čak i digitalni, pa proizvod ili usluga jako teško dolaze do krajnjeg korisnika, a tek privlačenje pozornosti postaje nova razina uloženog truda. Dobra priča sve češće se ističe kao način da se korisnici zbilja uključe i povežu s proizvodima i usluga do kojih im je stalo, potvrđuje mi i Jurica:

Mi smatramo da upravo pričanjem priče o vašem proizvodu, a zatim i detaljnom prezentacijom proizvoda uz vrhunsku produkciju i sadržaj možemo istaknuti brend ili proizvod. Naravno, da bi cijela priča bila uspješna i sam proizvod mora biti dovoljno dobar. :)

Euroart93: Od regije do svijeta

EuroArt93 svoje poslovanje započeo je u Sisku, ali su prije par godina otvorili i ured u Beogradu. Zanimalo me što je potaklo na širenje konkretno u regiji:

Prije svega zato što tamo imamo veliki broj klijenata: Telenor, Telenor Banka, Telenor Crna Gora, SBB, Societe Generale, Asseco Srbija, Raiffeisen Srbija i mnogi drugi, tako da je logičan korak bio da na tom tržištu budemo i fizički prisutni.

Velik broj klijenata pomogao im je i da rastu, pa Jurica predviđa da bi se ured u Beogradu, koji sada ima 5 zaposlenih, do kraja godine mogao i udvostručiti.

Foto: benedettolee.com

Jurica Vuković, Euroart93: “U suštini smo podijeljeni na dva sektora, jedan gdje su dizajneri, kreativni direktori i accounti te drugi u kojem su programeri, front-end i back-end developeri.”

Osim toga, Jurica ističe kako Beograd ima veliku prednost, a to je velik broj stanovnika – što samim time znači i veću ponudu dizajnera, programera i developera.

S dobrim kadrom lako je ići i dalje od granica Hrvatske i regije, pa su neki od njihovih klijenta iz Njemačke, Norveške, SAD-a… Prepoznatljivost, navodi Jurica, došla je uz  dobre reference, dobre i kvalitetne radovi te pouzdanost i pristupačnost:

Na Floridi dosta radimo s klijentima iz real estate biznisa. Aplikacije za agente koji prodaju vile i stanove, zatim spajanje na njihove real estate sustave i slično. Tu je jedan naš američki klijent zgodno rekao: ”Vi Hrvati ste skuplji od Indijaca, ali puno pouzdaniji, javljate se ako treba i u ponoć i development vam je pouzdan”. Mislim da je to smjer u kojem hrvatske agencije trebaju ići i da je to način na koji bi trebale  “uzimati” poslove u Njemačkoj, Norveškoj, Nizozemskoj. To je za njih uvijek razlog zašto će ostati i raditi s nama.

Potreban je fokus unutra za bolju prezentaciju izvana

Svaka tvrtka treba izdvojiti vremena da se osvrne na poslovanje i izdvoji faktore na kojima se još može raditi. Nema bolje motivacije za to od ulaska u Novu godinu. Jurica za 2018. spominje kako se žele posvetiti boljoj organizaciji i planiranjem projekata, ali i snažnijim te dubljim odnosima s klijentima:

Kada bismo mogli birati, voljeli bismo raditi cjelovita rješenja, cjelovite kampanje, od početka do samog kraja. Uvijek je bolje kada klijent ima povjerenje i kada se nađemo zajedno od samog početka. To može uroditi jedino ozbiljnom ljubavlju klijenta i agencije.

Jedan od načina da to postignu u Euroartu su i najnovije tehnologije koje klijentima mogu pomoći da budu vidljiviji u digitalnom svijetu, zaključuje Jurica:

Želimo vidjeti puno više VR-a u fokusu klijenta, gaminga i naprednog načina oglašavanja u digitalu, pametnih aplikacija koje će korisnici zaista upotrebljavati, pametnih m-banking rješenja i nekako na kraju, ali nikako posljednje, iskreni marketing.